VÄHÄN VÄLILEVYISTÄ

selkäranka, välilevy, välilevyn pullistuma, vaurio.

Mikään muu kehon osa ei nauti samanlaisia varomääräyksiä kuin selkä ja välilevyt.

”varo selkää.” ”Istu suorassa.” ”Älä pyöristä selkää.” Tällaisen varoittelulle takana on ajatus selästä ja erityisesti välilevyistä hauraana rakenteena, mikä ”luiskahtaa pois paikoiltaan” tai ”menee rikki” hetkenä minä hyvänsä, jopa aivan arkisissa kevyissä askareissa.

Selkäkipu on ollut ihmiskunnan riesana tuhansia vuosia. Aikojen saatossa selkäkivulle on esitetty valtava määrä erilaisia syitä ja hoidotkin ovat olleet ajan saatossa vähintään yhtä mielenkiintoisia.

Raamatussa Jaakob sai painistaan lahjaksi iskias–säryt. Saksassa ja Suomessa noidat ovat ampuneet ihmisten selkään nuolia, kun Briteissä nuolia ovat laukoneet haltijat. Hippokrates määräsi aikanaan selkäkipuun lepoa, hierontaa, lämpöä, ruokavaliomuutoksia ja musiikkia. Matkalla tähän päivään on kuulunut kuppausta, koukuista roikuttamista, tulisia hiiliä ja iilimatoja. (1.)

Välilevy astuu kuvioihin.

Vuonna 1934 neurokirurgi ja ortopedi Massachusettsin sairaalasta tekivät havainnon ”rupturoituneesta välilevystä”. Heidän tieteellinen observaationsa oli, että välilevyn keskusta voi pursuta ja täten vaikuttaa vahingollisesti ympäröiviin rakenteisiin. Ruptuura tarkoittaa repeytymää ja on vaurio aiheuttajasta huolimatta.

Selkäkivun takana voikin olla vaurio, mikä saattaisi vieläpä tulla aivan arkisia askareita tehdessä! Tämä havainto muutti paljon. Yhtäkkiä selässä oli heikko rakenne mikä saattaisi hajota hetkenä minä hyvänsä.

Toinen havainnon tehneistä lääkäreistä, Ortopedi Joseph Barr, kirjoitti 20 vuotta myöhemmin julkaisun, missä hän katui löydökselle annettua nimeä ja sen aiheuttamia psykologisia ja sosiaalisia seuraamuksia (2.). Selkäkipu – tai selkä ­– ei ollut enää sitä mitä se oli aiemmin ollut. (3.)

Selän pyöristäminen.

Todennäköisyys on suuri, että selkäkipu yllättää silloin kun selkä on pyöreänä. Ei siitä syystä, että selkä olisi pyöristämissuuntaan hauras, vaan siksi että meidän silmät sattuvat osoittamaan eteenpäin ja me usein tarvitsemme näköyhteyden tekemiimme asioihin. Yksinkertaisesti selkää pyöristellään enemmän arjessa kuin ojennellaan, tämä lisää todennäköisyyttä sille, että selkäkipu yllättää juuri silloin kun selkä on pyöristettynä.

Lisää vettä myllyyn

Selän pyöristäminen demonisoitiin viimeistään tutkimuksesta, joissa kuolleiden sikojen selkärangoille tehtiin 86 400 pyöristysliikettä pienen kompression avittamana. Tämmöinen toistomäärä sai sian välilevyn vaurioitumaan. (4.)

Kuolleen sian selkärangasta tosin puuttuu yksi merkittävä ominaisuus, mikä löytyy elävästä ihmisestä. Adaptaatio. Välilevy pystyy adaptoitumaan ulkoisiin ärsykkeisiin koska on metabolisesti aktiivinen. (5. & 6.) Välilevy ei ole kuollutta kudosta vaan pystyy muuttumaan ajan saatossa. (7.) Kolme hurraa huutoa bioplastisuudelle!

Selän pyöristäminen ei ole vaarallista. Jos näin olisi niin jokaisen kilpasoutajan, pyöräilijän tai hiihtäjän olisi aivan rampautunut. He tekevät valtavia määriä selän pyöristämistä päivästä toiseen. Näin ei kuitenkaan ole.

Eli voiko se välilevy rupturoitua?

Kyllä voi. Sitä en yritä kiistää. Se kuitenkin selittää vain 1-4% selkäkivuista. (8.) Välilevyperäiset selkäkivut ovat selvä vähemmistö. Se ei tarkoita, etteikö niitä olisi. Niitä vain on paljon vähemmän kuin yleisesti luullaan.

Pitääkö selän pyöristämistä välttää? Pitääkö selän kanssa olla varovainen? Hajoaako se helposti?

Selän kanssa ei tulisi olla yhtä sen varovaisempi kuin muidenkaan kehonosien kanssa. Selkä, välilevyt ja selkäranka ovat lujaa tekoa. Välilevyn hienoa rakennetta, mikä sallii liikkeen ja on samalla kestävä, on hyödynnetty jopa auton renkaiden suunnittelussa (9.). Selkää tulisi kuormittaa ja rasittaa monipuolisesti, selkä lähtökohtaisesti vahvistuu sitä mukaan kuin sitä rasittaa.

Meillä on selässä välilevyjä sekä kolminumeroinen määrä niveliä, lihaksia, ligamentteja ja hermoja nimenomaan sen takia, että ne mahdollistavat selän liikuttamisen ja liikkeen. Vaikka selkä olisi jonkun sairauden, kuten osteoporoosin johdosta haurastunut, on silti yhtenä hoitona liikunta (10.). Liikunta on loistava ja edullinen keino pitää luut, lihakset ja tukikudokset kunnossa. – Tutkimuksissa on jopa huomattu liikunnan, kuten juoksemisen ja reippaan kävelyn, vahvistavan välilevyjä entisestään. (11.)

Tämän kirjoituksen tarkoituksena oli valaa uskoa seuraaviin asioihin:

-Selkä on vahva rakenne.

-Selän pyöristäminen ei ole vaarallista.

-Mikään liikesuunta ei ole kielletty tai toistaan huonompi. Annostelu on avainsana.

-Liikunta kannattaa.

Ville, Osteopaatti (AMK) & PT (ACE)

1. Truumees, Eeric 2015. A History of Lumbar Disc Herniation from Hippocrates to the 1990s. Clinical Orthopaedics and Related Research 473 (6). Seton spine & Scoliosis center. Austin. USA. 1885-1895.

2. Brown, T. – Nemiah, J. C. – Barr, J. S. 1954. Psychologic Factors in Low-Back Pain. New England Journal of Medicine 251. 123–28.

3. Hadler, Nortin M 2009. Stabbed in the back. Confronting back pain in an overtreated society. The university of North Carolina Press.

4. Callaghan JP – McGill, SM 2001. Intervertebral disc herniation: studies on a porcine model exposed to highly repetitive flexion/extension motion with compressive force. Clinical Biomechanics 16 (1). Occupational Biomechanics and Safety Laboratories. University of Waterloo. Canada. 28-37.

5. Skrzypiec, D – Tarala, M. – Pollintine, P – Dolan, P – Adams, MA 2007. When are intervertebral discs stronger than their adjacent vertebrae. Spine 15;32(22). Department of Anatomy. University of Bristol. United Kingdom. 2455-2461.

6. Brickley-Parson, D – Glimcher, MJ 1984. Is the chemistry of collagen in intervertebral discs an expression of Wolff’s Law? A study of the human lumbar spine. Spine 1984 9(2). 148-163

7. Zhong M, Liu JT, Jiang H, Mo W, Yu PF, Li XC, Xue RR 2017. Incidence of Spontaneous Resorption of Lumbar Disc Herniation. A Meta-Analysis. Pain Physician 20(1).

8. Deyo, Richard – Weinstein, James 2001. Low Back Pain. New England Journal of Medicine 344 (5). 364-369.

9. Waxenbaum, Joshua A – Futterman, Bennett 2017. Anatomy, Back, Spine, Intervertebral Disc. NYIT College of Osteopathic Medicine.

10. Osteoporoosi 2018. Käypä hoito -suositus. Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin, Suomen Endokrinologiyhdistyksen ja Suomen Gynekologiyhdistyksen asettama työryhmä. Helsinki: Suomalainen Lääkäriseura Duodecim.

11. Belavy, Daniel L – Quittner, Matthew – Ridgers, Nicola – Ling, Yuan – Rantalainen, Timo 2017. Running exercise strengthens the intervertebral disc. Nature. Scientific Reports 7.