KÄVELLEN SELKÄKIPUA KARKUUN

kävely selkäkipu osteopatia

Törmäsin sangen mielenkiintoiseen tutkimukseen, jossa tarkasteltiin kävelyyn käytetyn ajan sekä alaselkäkivun välistä suhdetta yli 50-vuotiailla ( LINKKI ). Tutkimukseen osallistui lähes viisikymmentä tuhatta henkilöä.

Lyhyestä virsi kaunis. Tutkimuksessa huomattiin, että enemmän kävelevillä on vähemmän alaselkäkipuja. 

90 minuuttia viikossa kävelevät raportoivat vähemmän alaselkäkipua kuin tämän alle jäävät, MUTTA tätä enemmän kävelevät raportoivat vielä vähemmän alaselkäkipua. Raportoitujen alaselkäkipujen määrä tippui siis suhteessa kävelyyn käytettyyn aikaan.

Muutama huomio kuitenkin

Tässä tutkimuksessa ei tarkastelu kuinka hyvin kävely auttaa selkäkipuun. Tutkimuksessa tehtiin havainto, että enemmän kävelevillä on vähemmän alaselkäkipua. Onkin mielenkiintoista pohtia, kävelevätkö ihmiset enemmän, jos selkä ei ole kipeä? Jos selkää särkee, niin helposti tulee jätettyä ikävältä tuntuvat aktiviteetit tekemättä.

Kävely kuitenkin auttaa selkäkipuun

Kävelyn vaikutuksia krooniseen selkäkipuun on jonkin verran tutkittu. Kävelyn on huomattu vähentävän kroonista alaselän kipua sekä parantavan toimintakykyä. ( LINKKI )  Vaikka selkää särkee niin kävelylle saa lähteä. Siedettävä epämukavuus on turvallista, eikä sen takia tarvitse vältellä kävelemistä.

Kävely on ihmiselle hyvin luontainen tapa liikkua, se on halpa harrastus ja helppo sisällyttää arkeen. Mikäli sinulla on alaselkä kipua, niin kannattaa siis ihmeessä kokeilla, auttaisiko kävely alaselkäkipuun. 

Vielä muutama vinkki:

– Voit kävellä, vaikka selkää olisi kipeä tai jäykkä. Pitkittyneessä selkäkivussa on sellainen ikävä piirre, että jos jäämme paikoillemme odottelemaan kivuttomia päiviä, niin niiden todennäköisyys tippuu kuin lehmän häntä. Liike on lääkettä ja se maistuu joskus pahalta – kuten lääkkeillä on tapana.

– Koita kävellä aavistuksen ripeämmin eli nopeampaan

– Kävellessä yritä rentouttaa keskivartaloa hengittämällä vatsaan ja kylkiin

– Anna selän liikkua ja käsien heilua kävellessä

– Kärsivällisyys on valttia. Tarkastele muutoksia useamman viikon aikajänteellä. Keholla ottaa aikansa muuttua ja sopeutua uuteen normaaliin.

Vaikka huonossa tapauksessa selkäkipu ei helpottaisi lisäämällä kävelyä, niin siinä sivussa tulee kuitenkin hankittua roppakaupalla muita terveyshyötyjä.

Ville, Osteopaatti (AMK) & PT (ACE)